Innovatie met beide voeten in de klei
Door Frank Bouman, Directeur @ Biz & Buzz | Convincing B2B Marketing
In het MKB vind je soms van die parels, start-up’s, die de durf hebben om het allemaal anders te doen. Die een statement willen maken en een actieve bijdrage leveren om het op deze planeet allemaal wat beter te doen. Afgelopen week was ik bij zo’n jong bedrijf waarvan de activiteiten het meer dan waard zijn om bij een groter publiek bekend te raken: ZUCO. Simpelweg de afkorting van Zuivel Coöperatie. Maar als je het daarbij laat dan ga je voorbij aan ecologische innovatie die ze creëren. En die resulteert in werkelijk unieke, heerlijke en uitermate gezonde zuivelproducten. Want de initiator van dit concept; Hessel Jan Sinnige doet het allemaal anders. Hij denkt Zucologisch.
Zoals bij veel innovaties begint het bij de verwondering waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Waarom boeren veel te weinig geld krijgen voor de melk die ze produceren. Waarom ze melk produceren die niet meer zo is als vroeger. Waarom het weiland nu enkel nog Engels raaigras bevat en niet meer een kruiden- en bloemrijke weide is. En waarom we niet meer de koeien van vroeger melken.
Van het gras tot het glas hebben Hessel Jan en Erik Jansen het hele proces veranderd. Zij hebben gekozen voor het oude Fries Hollandse koeienras waarvan er nog maar enkele exemplaren zijn overgebleven. Een koe die, zoals zij dat zeggen, eerst voor zich zelf zorgt en dan pas voor de boer. Een kleiner koeienras dat valt onder de noemer ‘dubbel doel’, Ze geven wat minder melk maar hebben wel voldoende vlees op de botten. Hun koeien zien er dan ook fantastisch uit. En laten zich heerlijke knuffelen. Ze grazen op kruidenrijke weides waardoor ze extra lang op het gras moeten herkauwen. Die vertraging van het verteringsproces zorgt dat de koe alle voedingstoffen en mineralen opneemt in de melk. En een melk produceert met omega 3 vetzuren. Daarmee produceren zij in hun eigen zuivelfabriekje o.a. probiotische kefir. Die direct een bijdrage levert aan de gezondheid van de koper. Of aan de heerlijke smaak van al hun #zuivelproducten.
Waarom ik daar zo enthousiast over ben? Omdat ik geloof dat ondernemers die actief een bijdrage leveren aan dierenwelzijn, milieu en welzijn voor de mens, het verdienen om daar ook een goede boterham aan te mogen verdienen. En omdat de beloning voor de consument een authentieke smaaksensatie is en een bijdrage aan z’n eigen welzijn. Waar je dit allemaal vindt? Kijk maar eens op zucodokkum.nl. Is het nog niet bij jou in de buurt verkrijgbaar? Stuur me dan gerust een PB. Dan maak ik me er persoonlijk hard voor dat dat wel gaat gebeuren. Want daar ben ik tenslotte marketeer voor. Een die ook graag met beide voeten in de klei staat. #Businessdevelopment
